fredag 4 mars 2011

Axelremsväska av skinnspill


Jag behövde en axelremsväska i brunt skinn. Varför köpa en väska när jag har material hemma och kan skapa precis den jag vill ha helt gratis?

När jag var yngre och bodde i Lappland sydde jag tenntrådsväskor och ryggsäck i renskinn (foton på dessa längst ned). Allt sedan dess har jag haft en påse skinnspill liggande i ett skåp. Till slut kände jag att nu får det vara nog med slöseriet. Material ska användas.

Jag använde en svart väska jag köpt från Hasbeens som inspiration. Just denna säljs inte längre men du kan se modellen på den gula väskan på denna blogg. Jag mätte delarna och anpassade delarna för att göra min nya väska större. Sömnaden gjorde jag för hand med sena och skinnål. Sena har jag lärt mig är det bästa att använda när du ska sy en väska som håller.



För tenntrådsbroderiet inhämtade jag inspiration från en fantastisk bok: Illumination av Christopher Jarman.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar