tisdag 15 mars 2011

Kjol i vid men figursmickrande modell

Vida kjolar är ofta rynkade i midjan. Du ser snyggare ut i denna modell som har insydda veck som öppnar upp sig 20 cm ned.

Med denna modell får du både platt mage och vidd i kjolen. Jag utgick från en tantklänning i stor modell. Vidd nere är nästan 2 meter på min kjol. Sedan sydde jag bara en massa veck för att ta in vidden.

Tyget jag sydde av kommer från en av min mormors svägerskas klänningar i tyg från Norrköpings tygfabrik. Älskar tyget. Finns inte att köpa liknande idag. Tyvärr. Denna kjol sydde jag sommaren 2007 – en sommar innan man kunde köpa liknande kjolar i affärerna.

Så här gör du
  1. Mät dina mått och räkna sedan ut hur mycket du kan ta in i ca 20 veck runtom. Du mäter alltså hur många centimeter du behöver ta in kjolen för att den ska passa bra i midjan. Dela denna summa med hur många veck du tänker göra.
  2. Sy sedan in varje veck 20 cm så att du får den att passa i midjan – sy ned vecket så att kjolen blir vidare ju längre ned du kommer, men lämna vecket öppet ca 1,5 cm längst ned.
  3. Sy på dragkedja.
  4. Sy på en linning som är lite längre än kjolens vidd så att du får plats med knappslå och knapp. Min linning är 4 cm bred.
    Tips! Linningen ska aldrig klippas rak utan böjd. Det har min mormor lärt mig.
VIKTIGT för att det ska bli snyggt är att du lämnar det öppet ca 1,5 cm längst ned på vecken. Sy alltså inte ända in till tyget som på en infodring, utan sy så att sömmen avslutas 1,5 cm innan vecket möter tyget. Se foto nedan som visar veck i närbild och skiss.

Försök se hur vecken lämnats öppna här 

Det kan vara svårt att se i mönstrat tyg, så förtydligar med ritad bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar