tisdag 8 mars 2011

Klänning mönster Jocelyn från BurdaStyle

Du kanske känner igen dig. Ett plagg har länge hängt oanvänt i garderoben efter att bara ha använts en gång. Här blev en tantig sak omskapad till en ny favoritklänning.

Jag köpte klänningen mest för att jag tyckte om tyget (se foto nedan på hur den såg ut innan). Modellen var svår. Hög i halsen och vid kjol. Passande bara för finstela fester. Inget jag kan ha till vardags eller när jag vill vara lagom fin för festligare tillfällen.

Så såg jag modellen Jocelyn på BurdaStyle. Perfekt. Nu har jag en klänning jag till och med kan ha till jobbet – är bara att ta en kofta över. Lika perfekt när jag ska gå ut och dansa eller på en middag. Det är sådana kläder jag vill ha. De ska gå att klä både upp och ned. Tyvärr finns den typen av klänningar sällan att köpa i snyggt tyg.

Sy dig en Jocelyn genom att ladda ned mönstret gratis från burdastyle.com. Jag ändrade modellen lite i och med att tyget jag använde var ganska tjockt. Axelbanden gjorde jag smalare. Klipp ut delarna enligt mönstret och nåla på axelbanden när resten av klänningen är klar så ser du vilken bredd som passar dig. Jag struntade i att sy banden på insidan av axelbanden för att ge klänningen en mer öppen urringning. Sedan förlängde jag klänningen. Du ser en söm som skiljer av delarna. Det fick helt enkelt bli så för att jag var tvungen skarva på tyg från kjolen.

Lite av kicken med att sy om gamla kläder är att hitta lösningar för att få tyget att räcka. Designen blir ny. Och jag blir glad när det färdiga resultatet funkar och jag har fått mig ett gratisplagg som är bättre än det oanvändbara plagg som länge tagit plats i garderoben till ingen nytta.


Så här såg klänningen ut innan jag sydde om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar