söndag 6 mars 2011

Linne med spets mönster New Look Easy 6705

Jag hade en stor vit tunika jag använde mycket under min gravida sommar. Inget jag såg mig själv använda framöver. Men det vita tyget tyckte jag så mycket om att jag ville ge det ett nytt liv.

Denna typ av mjukt fallande skrynklat tyg hittar jag inte på någon av tygaffärerna. Jag tar tacksamt emot tips om var jag kan köpa sådant här tyg...

Inte bara tunikan fick nytt liv som sommarlinne. Jag har flera lådor med vacker vit spets som jag har fått av min mormor. Hon har gjort de flesta av dem själv. Dessa spetsar har jag vårdat och inte vågat använda. Till linnet behövde jag bara en liten del av dessa.

Jag gjorde om mönstret på så sätt att jag använde spetsar istället för de övre mönsterdelarna som används till halsringningen. Det är inte svårt. Du provar delarna på dig själv och måttar och nålar.

Linnet blev lite för långt. Jag ville ha det så långt att det täckte baken, men det hade varit snyggare till jeans
om det varit lite kortare.

Tips! Du kan köpa mönster på nätet. Jag tycker att SewingPatterns är bäst att leta på. Här kan du leta bland olika märken.

Spetsar jag sparar på
Så här såg det ut innan

1 kommentar:

  1. Hej gumman, vilka fina saker du sytt, ja en del har jag ju sett live, men den här i spets härmar jag gärna. Kram ses snart

    SvaraRadera