lördag 5 mars 2011

Omlottklänning av gammal tantklänning


Jag hade länge denna klänning i gömmorna och visste inte vad jag skulle göra av den. Den hade ett så fint hantverk med banden vid hals och midja som jag ville bevara.

Till slut insåg jag att jag bara skulle se tantig ut om jag inte gjorde om den lite. Den fick bli en omlottklänning med många skarvar. Tyget räckte annars inte till. För att dölja skarvarna broderade jag en kant med guldtråd som jag har kvar efter min mamma. De fina banden som Helga hade på sin klänning fick istället bli skärp med guldbollar. På så sätt lyckades jag behålla lite av hennes hantverk. Axlarna rynkades i och med att tyget inte räckte till ärmar.

När jag syr omlott med skärp gör jag en öppning i sidan på samma höjd som skärpet sitter så att tryckknappar på insidan blir onödigt. Jag tycker att detta är den smartaste lösningen för att knyta ihop klänningen i midjan. Du syr fast två skärpbitar i klänningens öppna delar på vänster sida (i midjehöjd precis innan urringningen börjar). På den stängda högra sidan av klänningen låter du bara ett par centimeter vara öppet i raksömmen som fäster ihop fram- och bakstycke och drar skärpet därigenom.

Denna klänning kan jag tyvärr inte tipsa om mönster till. Jag har mitt mönster av en gammal klänning som jag sprättade när den gjort sitt. Detta är det bästa sättet att få bra mönster! Kopiera dina favoritkläder. Jag har inte hittat mönster till omlottklänningar varken i tygaffär eller på internet som inte är för stretchtyger. Det fungerar inte för detta tyg.

Min mormor har fått många klänningar av sin svägerska som var husmoder på
Norrköpings tygfabrik. Det görs tyvärr inte så snygga tyger idag som det gjordes på den tiden. Det är lite tjockare tyg i polyester som inte skrynklar och det kan man ha delade åsikter om. Men om du gör om klänningen till ett modernt snitt tycker jag det ofta blir ett snyggare slutresultat än att sy något av det tunna billiga tyg som kläderna görs av idag.

Före
Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar