torsdag 3 mars 2011

Picknickfilt med fuktskydd - sydd med lappsömnad

Sommar och tid för picknick. En dag blir jag trött på att känna fukten av gräset komma igenom filten. En bra picknickfilt måste ha fuktskydd under. Samtidigt måste den vara tvättbar.

Jag har en massa tygbitar hemma så jag syr ett lapptäcke med vaxduk på undersidan (finns billigt på Stoff & Stil). En filt under lagret av lappar gör lapptäcket lite mjukare att ligga på. Det fästs med ett lager tyg. Sedan till det bästa av allt. Lagret med tyglappar och vaxduken fästs ihop med ett kardborreband längs med kanten. Detta för att lapptäckslagret ska gå att tvätta (man kan inte tvätta den billiga vaxduken jag köpte – de tvättbara är mycket dyrare men du kan ju göra en lösning utan kardborreband).

Lite nervös är jag för det är mycket jobb att sy ett lapptäcke. Men efter ett snack med min mormor känns det genomförbart. Jag behöver inte sicksacka alla bitarna innan jag syr ihop dem - vilket gör arbetet snabbare och därför roligare (se punkt 6 om hur du stärker sömmen så att du slipper sicksacka).

Så här gör du
  1. Mät måtten på hur stor du vill picknickfilten ska vara (lika stor som filten du använder under lapparna). Sedan räknar du ut hur stora lapparna ska vara enligt hur många du har i varje rad – jag hade 10 på bredden och 13 på höjden – räkna in 1 cm i sömsmån).
  2. Klipp en massa lappar.
  3. Lägg ut lapparna några rader åt gången så att det färgmässigt blir så snyggt som möjligt. Jag sorterade lapparna lite i högar först, för att sprida ut de olika tygerna.
  4. Sy ihop lapparna med raksöm med 1 cm sömsmån. Först syr du de korta sömmarna mellan varje lapp för att få ihop en rad – stryker – sedan syr du ihop raderna allt eftersom de blir klara.
  5. Stryk det färdiga lagret lappar så att du pressar isär sömsmånerna.
  6. Sy fast lapparna på filten i skarven mellan varje lapp - alltså i alla raksömmar som finns. Detta stärker raksömmen så att det inte gör något att du inte har sicksackat.
  7. Sy ett tyg över filten för att göra det snyggt.
  8. Sy kantband över de tre tyglagren lappar/filt/tyg för att göra kanten snygg.
  9. Sy fast kardborreband på lapptäcket...
  10. som passar ihop med karborrebandet du syr fast på vaxduken. Vaxduken skriver jag inte så mycket om för det enda jag gjorde med den var att vika in tyget och sedan sy kardborrebandet på tygvikningen.
    TIPS! Sy fast den vassa delen av kardborrebandet på vaxduken så att du om du vill kan använda lapptäckedelen utan vaxduken.


Kardborreband fäster ihop lapptäcke med vaxduk


Picknickfilten ihoprullad





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar