lördag 5 mars 2011

T-shirt mönster Retro Top från BurdaStyle

En dag tröttnade jag på alla vanliga tråkiga t-shirts i garderoben. Nog blir det snyggare om man använder ett snyggt tyg i halsringningen och sedan som knytband i midjan.

Här på BurdaStyle hittade jag ett gratismönster som jag utgick ifrån på grund av halsringningen. Mina ändringar är att jag lade till ärm, gjorde nederdelen av toppen rakare istället för utsvängd och sydde på ett knytband längst ned.

Knytbandet önskade jag inspirerad av en T-shirt från Desigual jag hade sedan innan. Själv brukar jag bara knyta en knut och inte en rosett. Det svarta tyget köpte jag billigt på Stoff & Stil, det mönstrade är en tunika jag aldrig använde utan bara köpt för att jag gillade tyget i Missonistil.

  • Ärmarna: Jag klippte helt enkelt ut en 10 cm bred och ca 25 cm lång bit per ärm som jag sedan mätte hur lång jag behövde för att få ärmen snygg. Jag gjorde bara raka bitar. Sedan sydde jag ihop ett litet litet veck i mitten längst ut på ärmen för att göra ärmen mindre vid. I och med att det bara är raka bitar blir det annars lite fladdrigt. Mät helt enkelt på dig själv när du sytt ihop fram och bakstycke. 

  • Knytband: Mitt är 4,5 cm brett och 176 cm långt.  
Här ser du ärmvecket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar